lauantai 7. marraskuuta 2015

Force majeure, ylivoimainen este

Matkasimme suurkaupunkien väsyttämänä Singaporeen ja majoituimme suhteellisen lähelle lentokenttää hotelliin siinä toivossa, että seuraavana päivänä olisimme lyhyen lennon jälkeen Balilla rentoutumassa. Kohtasimme kuitenkin hieman omaa tahdonvoimaamme suuremman voiman, kun Balin naapurisaarella sijaitseva Rinjani-tulivuori päätti sylkäistä tuhkapilven lentoreitillemme. Olimme kuitenkin tästä täysin tietämättömiä ja lentoa edeltävänä iltana saamamme lennon viivästymisilmoituskaan ei saanut hälytyskellojamme soimaan. Suuntasimme aamulla lentokentällä ja vasta siellä saimme tietää, että kaikki lennot Balin Denpasariin olivat peruttu tulivuoren purkauksen takia. Tämän tiedon saaminen vaati tunnin jonotuksen. Jonotettuamme AirAsian tiskille saimme tiedon tilanteesta ja meitä ohjeistettiin saapumaan seuraavana päivänä samalle tiskille kuulemaan josko pääsisimme lentämään.

Optimisteina etsiydyimme friteeratuista kanaruoista tunnetun ylikansallisen pikaruokajätin ilmaisen wifin ääreen ja aloitimme upporasvakanapala-aamupalan voimin tutkimaan hätämajoitusvaihtoehtojamme Singaporesta. No, majatalojahan Singaporesta löytyy ja nappasimme yhden yön keskustasta. Singaporessa liikkuminen on onneksi naurettavan helppoa sekä edullista ja olimmekin alta aikayksikön hotellissamme. Nettiselailun, tuhkapilviennusteen seurailun ja blogin päivityksen lomassa odottelimme jännityksellä seuraavan päivän lentoa.

Aamu koittikin ja tsurautimme itsemme metrolla kentällä. Meille kävi nopeasti selväksi, että tämänkin päivän lennot olivat peruttu ja tulivuoren tupsuttelema tuhka esti edelleen lennot Balille. Pääsimme taas tiskille vaatimattoman 2,5 tunnin jonotuksen jälkeen ja meille lyötiin eteen kaksi vaihtoehtoa: uusi lentovaraus sunnuntaille tai rahat takaisin. Tässä vaiheessa muistimme jo onneksi vakuutukset, jotka saattavaisivat auttaa meitä asiassa ja sen, että Singapore on mielestämme maailman paras paikka jäädä "jumiin" muutamaksi päiväksi. Otimme siis sunnuntailennon varauksen ja lähdimme taas friteerattujen kanapalojen ääreen saadaksemme itsemme tiedon valtatielle interwebiin. Varasimme uuden hotellin kolmeksi yöksi ja päätimme että otamme rennosti odotusajan. Osittain rentoutumista haittasi se, että Pohjolan miestä oli vaikea saada kiinni liittyen odotusajan kustannusten vakuutuskorvaushakemuksiin. Soittelimme myös aikamme Hotels.comin kanssa saadaksemme varmistuksen siitä, että Balin ensimmäinen majoitus odottaisi meitä sinne päästyämme. Olimmehan jo maksaneet majoituksen etukäteen. Loppuaika Singaporessa kului herkutellen, hotellin altaalla makoillen, ostoksilla ja kirjoja lueskellen.

Onneksi Singaporelaisten päähuvi onkin herkuttelu, joten asiamme olivat mallillaan. Vaikka olimme vierailleet kaupungissa pariinkin otteeseen ennen tätä, löysimme silti uusia paikkoja herkutteluun sekä ehdimme suorittaa varustehuoltoa paikallisessa itsepalvelupesulassa. Vahvistimme taas käsityksemme siitä, että Singapore on mielestämme maailman paras kaupunki. Muutamia perusteluja mainitakseni: kaikki toimii, kaupunki on siisti, ruoka on loistavaa, ruokavalikoima valtava, ruokapaikkoja on kaikkialla, lämpötila on tasainen 30 astetta, ihmiset ovat ystävällisiä, kaikki puhuvat englantia ja liikkuminen on helppoa. Seuraavassa postauksessa puolestaan selviää vieläkö olemme jumissa Singaporessa vai olemmeko jo päässeet hemmoteltavaksi Balin maisemiin.

-Sami

1. Tsemppiä! Toivottavasti pääsette lennolle.

2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

1. Sori, viestisi tuli tuplana, sitä ei näköjään voikaan poistaa.